მრისხანება უსასრულო გზაზე: ფურიოზა და მედ მაქსის სამყარო
ნიკოლოზ კვარაცხელია

კინემატოგრაფიის ისტორიაში ცოტაა ისეთი ფრენჩაიზი, რომელიც ისეთივე გავლენა აქვს მოხდენილი კულტურაზე, როგორც მედ მაქსს. 1979 წელს პირველად გამოჩენის შემდეგ, ჯორჯ მილერის დისტოპიურმა ეპოპეამ არა მხოლოდ განსაზღვრა პოსტ-აპოკალიფსური ჟანრი, არამედ შექმნა დინამიკური მაგალითი იმისა, თუ როგორ უნდა გადმოსცე უმაღლესი ხარისხის ექშენი. ახლა კი ფურიოზას მედ მაქსის სამყაროში ახალი თავით, მილერი კიდევ უფრო უღრმავდება თავის შექმნილ ქაოტურ სამყაროს. ეს არა მხოლოდ ერთი გმირის ამბავია. ფურიოზა აფართოებს მედ მაქსის მითოლოგიას, ახალ თემატურ სფეროებს ეხება და ამავდროულად ინარჩუნებს იმ კინეტიკურ, ვიზუალურად შთამბეჭდავ ესთეტიკას, რომელმაც ფრენჩაიზი ლეგენდად აქცია.

იმისათვის, რომ სრულად შევაფასოთ ფურიოზას მნიშვნელობა, ჯერ უნდა დავაფასოთ მედ მაქსის სერიის კულტურული გავლენა. 1979 წელს, როდესაც მედ მაქსი პირველად გამოჩნდა კინოთეატრებში, მან აუდიტორიას მოგვარა თავისი დაქცეული მომავლის ასახვით. ფილმმა, რომელშიც მელ გიბსონის პერსონაჟი თითქმის უამუნიციო იყო, არაჩვეულებრივი და ენერგიული მანქანის დევნებითა და მინიმალური ბიუჯეტით, უკვე მაშინვე აჩვენა, რომ მილერს შეეძლო ძალზედ შემზარავი და ამაღელვებელი ამბები მოეყოლა.

თუმცა, მედ მაქსი: Fury Road-მა 2015 წელს ფრენჩაიზი სრულიად ახალ სიმაღლეზე აიყვანა. ეს ფილმი არ იყო მხოლოდ გაგრძელება — ის იყო კულტურული ფენომენი, რომელიც თავისი დაუვიწყარი ექშენ სცენებით, პრაქტიკული ეფექტებითა და ფემინისტური თემებით ხასიათდებოდა. ჩარლიზ ტერონის პერსონაჟი ფურიოზა გახდა სიმბოლო სიძლიერისა და ამბოხის, რაც ფილმს განასხვავებდა დროში და ამავე დროს უჩენდა მას დროთა წინამძღოლს.

მედ მაქსი: Fury Road-ში აქცენტი კეთდებოდა მაქსის არაორგანული გმირობისა და ფურიოზას მონანიებაზე, ხოლო ფურიოზა მთლიანად ამ უკანასკნელის პერსონაჟზეა ფოკუსირებული. ანია ტეილორ-ჯოის შესრულებული ფურიოზას ახალგაზრდა ვერსია გვაცნობს მის ადრეულ ცხოვრებას, იმ სამყაროში, რომელიც გაცილებით უფრო სასტიკია, ვიდრე ჩვენ ვიხილეთ Fury Road-ში. ფილმი იკვლევს იმას, თუ როგორ იქცა ის იმ დაუნდობელ მებრძოლად, რომელსაც 2015 წელს შევხვდით.

თუმცა, ფურიოზა არ შემოიფარგლება მხოლოდ ამ პერსონაჟის უკვე ნაცნობ ამბავზე. მილერი აფართოებს მედ მაქსის სამყაროს სოციალური და პოლიტიკური სტრუქტურების უფრო ღრმა შესწავლით, რომლებიც ქაოსს უდგას საფუძვლად. ჩვენ ვგებულობთ უფრო მეტს ომებისა და ძალაუფლების მფლობელთა შესახებ, რომლებიც უდაბნოში იბრძვიან, განსაკუთრებით კი დიმენტუსზე (რომელსაც კრის ჰემსვორთი თამაშობს) — მომნუსხველ მტერზე, რომელიც ფურიოზას წინააღმდეგ იბრძვის. ამ ღრმა შესწავლით ძალაუფლების დინამიკისა და გადარჩენის სტრატეგიების, ფილმი უფრო ფართო ხედვას გვთავაზობს, თუ როგორ იმართება პოსტ-აპოკალიფსური სამყარო.

ერთ-ერთი განმსაზღვრელი თვისება, რაც მედ მაქსის სერიას ასე გამორჩეულს ხდის, მისი უნიკალური ვიზუალური თხრობის სტილია. მილერი ცნობილია, რომ დიდწილად ეყრდნობა პრაქტიკულ ეფექტებს, მწვავე ხმოვან დიზაინსა და მინიმალურ დიალოგს, რათა ნარატივი მოქმედებდეს და აუდიტორიას მისი სამყაროს რეალურობაში ჩაუღრმავდეს. Fury Road ამ მხრივ ოსტატური ნიმუში იყო და ფილმმა ექვსი ოსკარი მოიპოვა, მათ შორის საუკეთესო მონტაჟისა და საუკეთესო ხმოვანი დიზაინისთვის, რაც მისი ინოვაციური ტექნიკის დასტურია.

ფურიოზაში, როგორც მოსალოდნელია, კვლავ გვხვდება ის დინამიკური მანქანის დევნები და დამახასიათებელი ქორეოგრაფიული მოქმედებები, რაც ფრენჩაიზის სავიზიტო ბარათად იქცა. თუმცა, აქ უფრო ღრმა შრეა სამყაროს შექმნაში — ფურიოზა გვაძლევს უფრო დეტალურ წარმოდგენას უდაბნოს ეკოლოგიის, გეოგრაფიისა და მასში არსებული ფრაქციების შესახებ. მილერის უნარი, შექმნას ღრმა სამყაროები, მედ მაქსის ფილმების ერთ-ერთი მთავარი სიძლიერე იყო და ეს პრიქველი აძლევს მას საშუალებას, თავისი სამყარო კიდევ უფრო მეტად განავრცოს.

Fury Road-ის ერთ-ერთი ყველაზე მძლავრი ასპექტი იყო მისი ფემინისტური სუბტექსტი. ჟანრში, რომელიც ხშირად საყვედურს იღებს კაცთა დომინატურობისთვის, Fury Road გამორჩეული იყო ფურიოზას სრულად რეალიზებული პერსონაჟით, რომელიც ქალთა ჯგუფს უხელმძღვანელებს პატრიარქალური მჩაგვრელისგან გათავისუფლების გზაზე. ეს განთავისუფლების თემა, როგორც პიროვნული, ასევე საზოგადოებრივი, განსაკუთრებულად აინტერესებს აუდიტორიას, რაც ფურიოზას ფემინისტული კინოს ერთ-ერთ სახედ აქცევს.

ფურიოზაში, მილერი აგრძელებს ამ თემების კვლევას, თუმცა განსხვავებული პერსპექტივით. როდესაც ვიგებთ მეტს მის წარსულზე, ვხედავთ იმ ფორმაციულ გამოცდილებებს, რომლებმაც შექმნეს მისი ხედვა სამყაროზე. ეს არა მხოლოდ ამბავია იმისა, თუ როგორ იქცა ფურიოზა მებრძოლად — ეს არის ამბავი იმისა, თუ როგორ ისწავლა მან გაჯიუტება და წინააღმდეგობა იმ სამყაროში, რომელიც ძალაუფლებისა და ძალადობის საფუძველზეა აგებული. ამ გზით, ფურიოზა ამატებს სიღრმეს ფემინისტურ ნარატივს, რომელიც მილერმა Fury Road-ში შექმნა, და გვთავაზობს ახალ ხედვას ძალაუფლებაზე, წინააღმდეგობასა და თვითმმართველობაზე.

თემები