ისეთი ლამაზია…
ლია მეტრეველი

არავითარი მნიშვნელობა არა აქვს რა დავწერე, ყოველთვის რაღაც სხვა აზრს მოძებნიან ჩემს სიტყვებში. ჩემს დუმილშიც. ასეთები არიან. ბრმები გამოცხადების წინაშე. მიდი და ელაპარაკე ურწმუნოებს, ჯობია აქ ვიჯდე, ველოდო და გორაკს ვუყურო. ისეთი ლამაზია…“ – ალბათ უკვე მიხვდით (ისინი მაინც, ვისაც უმბერტო ეკოსფუკოს ქანქარაწაუკითხავს), რომ ეს, ამ დიდი წიგნის (მოცულობითაც), საფინალო ნაწილია. ზოგი სტილთაც დაიგუმანებდით. ჰოდა, ძალიან კარგი. დავეთანხმოთ ეკოს და ვთქვათ, რომ ამ განწყობას სრულად ეხმიანებაქართული კულტურისმორიგი, სექტემბრის ნომრის ერთერთი მთავარი ავტორის, გაგა ნიჟარაძის, ესესაქართველო და რუსეთის ორი იმპერია“. ჩემი, როგორც რედაქტორის, ვალია გზამკვლევის როლი მოვირგო და გაგიყოლოთ ისეთი ესეებისა და წერილებისლაბირინთებში“, როგორიც გაგა ნიჟარაძის ესეა. ისიც არ მინდა, ყველაფერი დაწვრილებით მოგიყვეთ, ზედმიწევნით და გამოწვლილვითვინძლო წაკითხვა დაგეზაროთ. რჩევას კი წინ რა უდგას და მინდა გირჩიოთაუცილებლად წაიკითხეთ ეს ესე. ვფიქრობ, ქართულმა პუბლიცისტიკამ ნელნელა დაიწო ჭაობიდან ამოცოცება და შეუდგა წარსულის ობიექტურ, კარგისა და ცუდის რეალურ და არა ილუზორულ შეფასებას. ნიჟარაძე პირველი თუ არა, ერთერთი პირველთაგანია ვინც ამ გზის საცალფეხო ბილიკს შეუყვა.

ჯობია აქ ვიჯდე, ველოდო და გორაკს ვუყურო, ისეთი ლამაზია“ (უმბერტო ეკო), – მართლაც, გულისშემძვრელად ნოსტალგიურია, თბილია შოთა გუჯაბიძის ესეძნელადაღსაზრდელი ბათუმი“. დიდხანს ვიფიქრერა გამოარჩევდა ამ ესეს, სხვა მსგავსი ტიპის ესეთაგან და მივხვდიაქ, ავტორი, პუბლიცისტსა და მწერალს ისე ლაზათიანად აჯიბრებს ერთმანეთს, ვერც მიხვდებიმწერალი სჯობნის პუბლიცისტს, თუ პუბლიცისტი მწერალს?! ეს ერთი კაცი, პუბლიცისტიმწერალი, მწერალიპუბლიცისტი, ხსნის მოგონებების ზარდახშას დაარა, “ბათუმს ქათქათასარსად ახსენებს, მაგრამ ხსენება რად უნდა, ქვეტექსტებში მაინც ინტუიტიურად იგრძნობა ქათქათაც და ძველი ბათუმიცთქვენს ადგილას მე ამ ესესდავაგემოვნებდიდა კითხვის სიამოვნებასაც არ მოვიკლებდი!

სადღაც წავიკითხე, რომ ბოლო წამს, როცა სიცოცხლე, ზედაპირის ზედაპირი, გამოცდილებით დაიფარება, ყველაფერი ნათელი და კამკამა ხდება, საიდუმლოც, ძალაცა და დიდებაც, ისიც, რატომ დაიბადე და რატომ კვდები“ – ეს ისევ უმბერტო ეკოა. – თუ დღევანდელი გზამკვლევის როლი თქვენთვის რედაქტორს ანუ მე მაკისრია, რედაქტორისთვის ანუ ჩემთვის, დღევანდელი ესეების დახასიათებისთვის გზამკვლევად უმბერტო ეკოს ფუკოს ქანქარაგამომიჩნდა. მართლაც, ყველაფერი ნათელი და კამკამა ხდება, უკვე იცი რატომ დაიბადე, რატომ კვდები, როცა ორი ავტორისმწერლის მიხო მოსულიშვილის ვრცელ ესეს – “მიახლოება საკუთარ თავთანდა აღმოსავლეთმცოდნეალექსანდრე ელერდაშვილისანალიტიკურ წერილსავთანდილის ქალაქსწაიკითხავთ.

მხოლოდ თქვენ თუ გაგიმხელთ ჩემს საიდუმლოს. არცერთ ეპოქას და ადგილს არ ვეკუთვნი. დროსა და სივრცის მიღმა ვცხოვრობ, საკუთარ მარადიულობაში გამოკეტილი. არსებობენ ქმნილებები, რომლებსაც მფარველი ანგელოზები აღარა ჰყავთ და მათ ვეკუთვნი“ (უმბერტო ეკო) – ჰოდა, ვის, რომელ ეპოქასა და სამყაროს ეკუთვნის და საერთოდ,ვინ არის ბენჯამინ კლემენტაინი წაიკითხავთ და გაიგებთ, მწერლის, მუსიკოსის, მომღერლის ნინო გუგეშაშვილის საინტერესოზესაინტერესო წერილშიბენჯამინ კლემენტაინი და ახალი მუსიკის ეპოქა, ჟანრები თუ ჰიბრიდები“. ამ წერილს, თუ თავად ნინოს შექმნილნამღერ მელოდიებს ფონად დაურთავთ, ეს კიდევ უფრო გაგიმძაფრებთ სამყაროს თავისუფალი შესაძლებლობებისა და უკიდეგანობის შეგრძნებებს.

დამწყებთათვის იკმარებს, მაგრამ არა მათთვის ვინც უკვე ნაზიარებია საიდუმლოს“ (უმბერტო ეკო) – და ვინ არის ჩვენს ქვეყანაში ვინც უკვე ეზიარა მოდის – ამ ყოვლისდამმორჩილებელი, ამოუხსნელი ფენომენის მაგიას? თუ არ დაიზარებთ დაქართული კულტურისსექტემბრის ნომერში ნინო მგალობლიშვილის სტატიასმოდა, როგორც სოციალურ კულტურული ფენომენიგადაშლით, იქნებ გაგიტაცოთ კიდეც მოდის კვლევის საკითხებმა, იქნებ მანამდე წამოწყებული ყველა პროექტი მიატოვოთ და მოდის თეორეტიკოსობას შეუდგეთ. მე, ჩემის მხრივ, ამ აკადემიურ წერილს, თან ასეთ განმარტებას დავურთავ – გამოადგება ყველასაბიტურიენტს, ლექტორს, ვინც მოდის ინდუსტრიის თეორიის შესწავლას გადაწყვეტს!

მიწისქვეშა, მბჟუტავი სინათლით განათებულ დარბაზში აღმოვჩნდი, რომლის კედლებიც ისეთივე როკაილით იყო გაფორმებული, როგორითაც პარკის შადრევნები“ (უმბერტო ეკო). და ჩვენც, ანი მარგველაშვილის (აღარ ვიციუფრო ანთროპოლოგის, უფრო ხელოვნებათმცოდნის) ესეს – “უსასრულობა ოთხ კედლს შუა“ – თუ გავყვებით, ციურიხის ხელოვნების მუზეუმის ერთ ოთახში აღმოვჩნდებით, სადაც კლოდ მონეს ნახატებს ვეღარ მოვაცილებთ თვალს. რატომ? ეს თვითონ უნდა წაიკითხოთ

აქვე ერთი ფურცლის გადაშლის შემდეგ ესთეტიცშემოგეფეთებათ“ – ქართველიამერიკელი ფსიქოლოგი, ხელოვანი გიორგი ხატიაშვილი.

თქვენ უკვე იცითქართული კულტურისსექტემბრის ნომრის ანამნეზი.

მე კიჯობია აქ ვიჯდე, ველოდო და გორაკს ვუყურო, ისეთი ლამაზია…“